عیب یابی علت آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن
آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن

آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن

آژیر بی مورد یا در اصطلاح لاتین False Alarm از مباحث بسیار مهمی است که در سیستم های اعلام سرقت با آن مواجه میشویم ساده تر بگوییم هیچ مجری و یا کارفرمایی نبوده که تا بحال با این مورد برخورد نکرده باشد. گاهی اوقات تکرار شدن بیش از حد آن میتواند علاوه بر ایجاد استرس برای کارفرما، موجب صلب اعتماد وی از پیمانکار پروژه شود.

آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن به چه معناست ؟

پیش از هر چیز توصیه میشود در انتخاب یک سیستم اعلام سرقت و ادوات جانبی آن از جمله سنسور های مادون قرمز نهایت دقت را داشته باشید . به زبان ساده بگوییم کیفیت ،امنیت را فدای قیمت نکنید.

امروزه باپیشرفت در عرصه حفاظت محیطی، سیستم های طراحی و تولید میشوند که به طور کامل و بعضا هوشمند جزئیات آلارم مربوطه را از طریق تلفن، پیامک، و یا اپلیکیشن خاص به اطلاع مالک میرسانند که این امر ما را در عیب یابی سیستم یاری میرساند.

دلایل آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن

برخی از دلایل ایجاد خطا و آلارم بی مورد در سیستم های حفاظتی تغییرات دما بصورت ناگهانی و یا بیش از حد تحریکات خارجی و تغییرات ناگهانی طیف نوری در محیط تحریک آشکارساز ها توسط حشرات و حیوانات ریز گرد ها و غبار هوا در محیط های کارگاهی تکان خوردن اجسام همچون پرده و پنجره طول سیم کشی طولانی و افت جریان نصب سنسور در مقابل کانال های هوا از جمله کولر گرما و سرمای بیش از حد و خارج از استاندارد لرزش زمین و ارتعاشات حاصل از آن نصب سنسور بر روی دیوار ها و ستون های غیر مستحکم نور خورشید و انعکاس اشعه آن به درون سنسور pir نصب آشکار سازها در مقابل پنجره ها
لرزش در تیغه های مگنت دزدگیر نصب چشمی دزدگیر در مجاورت بخاری و شومینه استفاده از کابل های غیر استاندارد نصب تعداد زیاد چشمی در یک منطقه اختلال فرکانسی در برخی سیستم های اعلام سرقت

در زمان عیب یابی به این نکات توجه کنید

هشدار دهنده های صوتی و نوری را موقتا قطع میکنیم دوم حافظه های مربوط به تلفن کننده را پاک کنید شماره کارفرما و یک شماره ضروری دیگر را جهت انجام تست های لازم به دستگاه تلفن کننده میدهیم تا از مزاحمت های احتمالی برای دیگر کاربران سیستم جلوگیری به عمل آوریم فراموش نکنید که پس از اتمام مراحل تست و عیب یابی تمامی تنظیمات باید مجددا انجام شود.

بررسی عوامل تحریک و زمان وقوع خطا

داده های خود را بر اساس اطلاعات کارفرما ثبت میکنیم به طور مثال یک سیستم دزدگیر در فروشگاهی نصب شده که به طور معمول از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۷ صبح تعطیل میباشد و مالک اعلام میدارد که آلارم به طور معمول راس ساعت ۲ نیمه شب اتفاق میفتد. پس زمان احتمالی تحریک شد ساعت ۲ نیمه شب.
در مرحله بعدی باید منطقه تحریک شده را پیدا کنیم . این مورد از اصلی ترین موراد رفع ایراد آژیر بی مورد به شمار میرود.

باید به یکسری از نصابان سیستم حفاظتی تحسین گفت که آینده نگر هستند و همچنین منضبط. یک نصاب حرفه ای پس از اتمام کار نصب منطقه های نصب چشمی را به تفکیک در دفترچه سیستم اعلام سرقت یادداشت میکند تا در زمان تعمیر و نگهداری و یا سرویس های دوره ای سیستم از اطلاعات اولیه خود بهره لازم را ببرد.
خب حالا با تماس کارفرما مبنی بر آژیر بی مورد به محل پروژه مراجعه کردیم و پس از پرسش اولین سوال در خصوص زمان آلارم بی مورد به سراغ یافتن منطقه تحریک شده میرویم.

منطقه تحریک شده را شناسایی کنید

منطقه تحریک به چندین روش قابل شناسایی است. ساده ترین روش که اغلب در اکثر سیستم ها مرسوم میباشدچشمک زدن چراغ آلارم و روشن شدن و ثابت ماندن چراغ زون مربوطه روی دستگاه مرکزی است که از این روش ساده میتوان به محل تحریک پی برد. در سیستم های پیشرفته تر اعلام منطقه تحریک شده توسط سیستم از طریق پیامک به اطلاع کارفرما میرسد همچنین با استفاده از سیستم گزارش گیری در نسخه نرم افزاری نیز میتوان از تشخیص محل مربوطه مطلع شد. خب تا اینجا خوب پیشرفتیم شناسایی زمان تحریک منطقه تحریک شده مرحله بعدی بررسی محیطی است حالا باید سراغ آن قسمت از محیط که تحریک در آن صورت گرفته برویم و از نظر محیطی بررسی های لازم و دقیق را انجام دهیم. پیش از هر چیز از بسته بودن محیط مطمئن میشویم. موردی که اغلب در محیط های صنعتی و کارخانجات به دلیل باز بودن و یا خراب بودن سقف و یا پنجره و در محیط های مسکونی یا اداری شکسته بودن شیشه ها با آن مواجه میشویم که باعث نفوذ پرنده گان و حشرات موزی به محیط میشود.

صبور باشید و کنجکاو

فراموش نکنید که رفع ایراد در مورد آژیر بی مورد و آلارم مزاحم اغلب به یک مرحله مراجعه به محل ختم نمیشود پس برای رفع سوء تفاهمات احتمالی بین خود و کارفرما با صداقت او را توجیه کنید سیاست طلب میکنید گاهی نیز از صبر و شکیبایی وی تقدیر به عمل آورید چون این مسئله جز با آرامش ،تفکر و بررسی دقیق موارد ذکر شده میسر نمیشود.
پس از بررسی کامل عوامل محیطی و اطمینان از اینکه نقشی در تحریک دستگاه ما ندارند به سراغ تجهیزات خود از جمله دستگاه مرکزی، سیم های رابط و از همه مهمتر چشمی ها و سنسور ها میرویم.

تست چشمی دزدگیر اماکن :

پوشاندن چشم با روزنامه و مسدود کردن کامل چشمی فعال کردن سیستم و زیر بار گذاشتن سیستم زمان تست در این موراد اغلب بین چند دقیقه تا چندین ساعت و حتی در مواردی تا چندین روز متغیر میباشد. نکته ای بسیار مهم اینجا مطرح میشود که باید جای خالی این سنسور را با چشم بی سیم و یا یک چشم جایگزین پر کنیم. در برخی اوقات نیز میتوان چشمی ها و یا زون مربوطه را با یکدیگر جابجا کرد . در صورت تغییر شرایط خطا (شرایط اولیه را حتما ثبت کنید) . احتمال به خراب بودن چشم بالا میرود که در این موراد باید چشم مورد نظر را از مدار جدا کرده و آزمایشات لازم از جمله تست رله چشمی یا تست سنسور PIR را انجام داد ولی توصیه بنده با توجه به تجربه گذشته این است که درصد ریسک را به صفر برسانیم به خصوص در مورد پروژه های راه دور باید تعویض سنسور در اولویت کار ما باشد.

تست سنسور حرکتی بیسیم

در مورد چشم های بی سیم نیز حتما از سلامت باتری چشم مطمئن شوید و در مواقع لزوم جهت برطرف کردن احتمال آلارم در مورد این سنسور ها آنها را ریست کرده و مجددا کد دهی میکنیم. برای کد دهی و تنظیم فرکانس چشم بی سیم میتوانید به این آموزش مراجعه کنید. فراموش نکنید که ریست کردن فرکانسی دستگاه ریموت های ما را نیز از کار می اندازد پس بعد از کد دهی چشمهای بی سیم ریموت ها را نیز به ترتیب کد دهی میکنیم.

 

قانون کد دهی فراموش نشود

اول تحریک چشم و یا نگهداشتن دکمه ریموت بعد فشردن لحظه ای دکمه LRN دستگاه. در مورد مگنت های درب و پنجره نیز مهمترین عواملی که موجب تحریک این سنسورها میشود لرزش بیش از حد مجاز و یا کم بودن فاصله تیغه های تحریک پذیر میتواند موجب خطا باشد. در نهایت امر اگر به زون مربوطه روی دستگاه مشکوک شدیم میتوانیم زون مربوطه را از روی ترمینال اصلی که معمولا با حرف Z شماره بندی میشوند ( Z1.Z2…Z4) را ببندیم اگر ایراد برطرف نشود یعنی همچنان زون بسته شده فرمان آلارم را صادر کند باید دستگاه مربوطه را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرگاه ارسال کنیم. پس فراموش نکنیم که با توجه به درصد پایین احتمال خرابی در پنل اصلی تست دستگاه را باید در اخرین مرحله انجام دهیم. در اغلب موراد نصابان این سیستم ها بدون طی کردن مراحل رفع ایراد و زیر بار گذاشتن سیستم اقدام به ارسال سیستم اعلام سرقت به تعمیرگاه میکنند که این بی توجهی موجب اتلاف وقت طرفین و بی اعتمادی کارفرما به فرد نصب کننده دزدگیر و اعتبار برند مربوطه میشود.

رعایت موارد زیر در برطرف کردن آژیر بی مورد موثر است

  1.  اطمینان از محکم بودن اتصالات سر سیم ها به پنل مرکزی دزدگیر اماکن
  2. استاندارد بودن سیم ها از نظر سطح مقطع و طول مسیر
  3. تقسیم بار جریان بین سنسور ها به تساوی استاندارد
  4. بررسی سلامت باتری بک آپ سیستم
  5. بررسی زون های بی سیم و جابجایی آنها با هم