انواع سنسور حرکتی دزدگیر اماکن
انواع سنسور حرکتی دزدگیر

انواع سنسور حرکتی دزدگیر »» از مهم ترین اجزای اصلی سیستم دزدگیر بوده، که دارای قابلیت تشخیص حرکت انسان و حیوان در مناطق تحت نظر خود دارد، و اگر خطری را تشخیص دهد اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه و سرقت سارق انجام می دهد.


وظیفه اصلی سیستم حفاظتی چیست

در کل می توان گفت سیستم حفاظتی وظیفه محافظت از اماکن مختلف مانند: منازل مسکونی، اداره جات، بانک ها و … را دارد که می تواند با استفاده از انواع سنسورها و … از ورود افراد سودجو جلوگیری کند همچنین به بهترین حالت ممکن از  اموال افراد محافظت می کند.

از مهم ترین نوع تجهیزات سیستم حفاظتی می توان به سنسور حرکتی دزدگیر اما اشاره کرد که وظیفه تشخیص حرکت غیر مجاز افراد سود جو به محیط پیرامون شخص و ارسال پالس هشدار به سیستم مرکزی دزدگیر را بر عهده دارد. عملکرد سنسور حرکتی مانند یک نگهبان برای محل زندگی افراد بوده اما به صورت مداوم و بدون وقفه دارای حالت آماده باش است.


نوع عملکرد حسگر حرکتی به چه صورت بوده

سنسور حرکتی از یک تشخیص دهنده الکترونیکی تشکیل شده که می تواند حرکات اضافه را یه یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند. یعنی می تواند با اندازه گیری تغییرات شنوایی یا نوری در محیط پیرامون تحقق یابد. از فناوری لیزری یا نور مادون قرمز برای تشخیص نوری استفاده می کنند. زمانی که تشخیص حرکت توسط ساختار طبیعی صورت بگیرد، آن را درک کردن مفاهیم می نامند.


انواع سنسورهای حرکتی دزدگیر منزل

  • سنسور مادون قرمز
  • سنسور ماکروویو
  • سنسور وزنی
  • بیم خطی
  • سنسور اولتراسونیک
  • سنسور تشخیص ویدئویی
  • سنسور تشخیص حرکت
  • سنسورهای ارتعاشی یا لرزشی
  • سنسور حرکتی توموگرافی
  • سنسور حرکتی فعال

۱- سنسور مادن قرمز:

سنسور حرکتی مادون قرمز یکی از پر کاربرد ترین نوع حسگر در سیستم دزدگیر بوده که دارای کارایی بسیار خاص مانند تشخیص و اندازه گیری دمای محیط پیرامون بوده. یعنی وقتی که سارق به محیط شناسایی آن وارد شود و تشخیص دهد که دمای محیط تحت پوشش خود تغییر کرده است؛ آن دما را به عنوان خطر شناسایی می کند سپس به پنل مرکزی دزدگیر، پالس خطر ارسال می کند.


۲- سنسور ماکروویو

از دیگر سنسور حرکتی، می توان به حسگر ماکروویو اشاره کرد که دارای قیمت بسیار بالا بوده اما دقت بسیار بالا قابل توجه ای دارد. عملکرد سنسور ماکروویو به این صورت بوده که با ارسال امواج  به محیط پیرامون، و برخورد با اشیاء را تصویر سازی می کند و با وارد شدن جسم غیر مجاز، به محیط پیرامون فرکانس خطر برای پنل مرکزی دزدگیر ارسال می کند.

سنسور وزنی

۳- سنسور وزنی

حسگر وزنی یکی دیگر از سنسور حرکتی بوده که مناسب برای فردی است که در خانه خود حیوان خانگی نگهداری می کند. حسگر وزنی قادر تشخیص وزن حیوان بوده که در صورت تشخیص وزن بیشتر از ۱۵ کیلو گرم به پنل مرکزی سیگنال خطر ارسال می کند. اما اگر وزن کمتری را تشخیص دهد به پنل مرکزی سیگنال ارسال نمی کند.

پس اگر در منزل خود حیوان خانگی نگهداری می کنید بهتر است از سنسور وزنی خریداری فرمایید تا به مشکل برنخورید.


۴- سنسور بیم خطی

از معروف ترین نوع سنسور حرکتی می توان به حسگر بیم خطی اشاره کرد، که به روش بسیار جالب خطر را تشخیص می دهد. محل قرار گیری سنسور بیم خطی به این صورت بوده که در مجاورت یک دیگر قرار می گیرد و با ارسال خط نامرئی یا پرتو به یک دیگر، محافظ غیر قابل دید برای محیط پیرامون فعال می کند  که با رد شدن اشیاء و قطع شدن پرتو، سیگنال خطر برای پنل مرکزی ارسال می کند سپس صاحب دستگاه را از خطر آگاه می سازد.


۵- سنسور اولتراسونیک

سنسور اولتراسونیک دارای عملکرد فعال و غیر فعال بوده که مدل غیر فعال آن به صداهای خاصی مانند فلز رو فلز، شکستن شیشه بسیار حساس بوده که مستعد به هشدار جعلی است. اما سنسورهای فعال فرکانس امواج اولتراسونیک ارسال می کند که باز تاب امواج را از فرد متحرک تعیین می کند.

البته لازم به ذکر بوده حیواناتی مانند: ماهی، گربه و سگ ها می توانند این امواج صوتی را تشخیص که موجب بی قراری آنان شود.پ


۶- سنسور تشخیص ویدئویی:

چشمی تشخیص ویدئویی می تواند با سیستم حفاظتی و دوربین مدار بسته ارتباط برقرار کند و تصاویر ارسالی را به راحتی تحلیل می کند که به محض تشخیص تغییر در فریم تصویر، به سیستم های حفاظتی و نظارتی سیگنال ارسال می کند.

۷- سنسور تشخیص حرکت

در مدل های متفاوت سنسور حرکتی می توان به سنسور تشخیص حرکت دزدگیر منزل فایروال اشاره کرد، که به جرات می توان گفت بسیار دارای کارایی هوشمندانه است. زیرا  کوچک ترین حرکت را به راحتی تشخیص می دهد و قبل از ورود سارق به محل کار و منازل جلوگیری می کند. که در بازار به صورت بی سیم و باسیم به فروش می رسد.


۸- سنسورهای ارتعاشی یا لرزشی

این سنسور با تشخیص حرکات پیکسلی، محیط تحت پوشش خود را به راحتی تحت نظر می گیرد و با کوچک ترین لرزش سیگنال خطر به پنل دزدگیر ارسال می کند.


۹- سنسور حرکتی توموگرافیگ

این مدل سنسور امواج رادیویی را تشخیص می دهد که دارای مزیت های بسیار بالایی بوده برای مثال:

  • با تغییرات دما و نور، دود، حشرات دچار اختلال نمی شود.
  • سایر حسگر ها با کثیف شدن لنز، گرد و غبار خراب نمی شود و تاثیرات چندانی روی آن گذاشته نمی شود.
  • نواحی بیشتر از ۴۰۰ متر مربع را می تواند به راحتی تشخیص دهد.
سنسور حرکتی فعال

۱۰- سنسور حرکتی فعال

نوع عملکرد این حسگر به این صورت بوده که به صورت مداوم امواج فراصوت را به بیرون ارسال می کند و امواج مجدد را بر می گرداند. این الگو به صورت یکنواخت انجام می شود تا زمانی که ورود یک فرد باعث اختلال آن شود که باعث به صدا در آمدن زنگ هشدار می شود.


مزایای استفاده از سنسورهای حرکتی

  • نصب و راه اندازی بسیار آسان
  • دارای قابلیت جابه جایی بسیار آسان
  • تشخیص کوچک ترین حرکت در هر میزان نور محیط پیرامون
  • دارای عمر و دوام بسیار بالا
  • ابعاد کوچک
  • غیر قابل سرقت، زیرا سارق به محض نزدیک شدن به سنسور حرکتی در سریع ترین حالت سیگنال خطر به پنل مرکزی ارسال می کند و باعث به صدا در آمدن زنگ هشدار دزدگیر می شود.

منبع : دزدگیر فایروال